Collect

Club

Niet ingelogd
Uw winkelwagen is leeg

Nederlandse Kippenrassen

Artikelnummer: 370161
Op het postzegelvel Nederlandse Kippenrassen staan tekeningen en foto’s van tien Nederlandse kippenrassen. Elke kip is afgebeeld in een karakteristieke houding, met de kop gekeerd naar de kip op de postzegel ertegenover. De achtergrond bestaat uit een detailfoto van het verendek van het desbetreffende kippenras (de kleurslag) met daarnaast een foto van een veertje van de kip.

€ 7,80

Dit product is op voorraad

Technische specificaties

NL  |  ENG  |  DE
Zegelformaat 36x25 mm
Papier normaal met gom
Gomming synthetisch
Druktechniek offset
Oplage 135.000
Drukkerij Joh. Enschedé Security Print, Haarlem
Drukkleuren postzegel geel, magenta, cyaan en zwart

Over het ontwerp

NL  |  ENG  |  DE

Op het postzegelvel Nederlandse kippenrassen staan tien van deze rassen afgebeeld: het Twents hoen, de Lakenvelder, het Hollands kuifhoen, de Kraaikop, de Nederlandse uilebaard, het Noord-Hollands hoen, de Hollandse kriel, het Fries hoen, de Barnevelder en de Welsumer. Op elke postzegel staat wisselend links en rechts de desbetreffende kip getekend, van kam tot poot, in een eivorm.

Elke kip is afgebeeld in een karakteristieke houding, met de kop gekeerd naar de kip op de postzegel ertegenover. De achtergrond bestaat uit een detailfoto van het verendek van de desbetreffende kip: de zogeheten kleurslag die bepalend is voor de classificatie van het kippenras. De kleurslag loopt van de postzegel door op de tab ernaast. Links en rechts van de eivorm is tegen een lichte achtergrond een foto afgebeeld van een veertje van het bijbehorende kippenras.

Op de velrand naast de postzegel staat de naam van het kippenras met een beschrijving van de kleur. Voor de typografie is gebruikgemaakt van de Rockwell (Monotype/Frank Hinman Pierpont, 1934), een heldere stevige letter die werd gekozen om in diapositief goed uit te komen tegen de vaak drukke achtergrond.

Over de ontwerper

NL  |  ENG  |  DE

De ontwerpers Ingmar en Carla Birza van Birza Design wonen op het platteland, in het dorpje Welsum, buiten Deventer. Sinds hun verhuizing naar Welsum houden zij kippen. Het allereerste ras waarvoor zij kozen was de Welsumer, een kip die nu rechtsonder staat afgebeeld op het postzegelvel Nederlandse kippenrassen.

Niet te romantisch
In eerste instantie onderzochten Ingmar en Carla in hoeverre zij in het ontwerp gebruik konden maken van historisch materiaal, bijvoorbeeld van oude prenten van kippenrassen. Ingmar: “Maar in de bibliotheek van Artis kwamen we erachter dat de kippen die nu rondlopen na een paar eeuwen van fokken nauwelijks meer lijken op hun voorgangers die op oude gravures staan. Er zijn wel recentere afbeeldingen bekend, bijvoorbeeld van Cornelis van Gink uit de eerste helft van de 20e eeuw. Maar die tekende overgeïdealiseerde plaatjes, veel te romantische tekeningen waarop geen veertje of stipje verkeerd staat. Dat vinden we niet interessant, want zo volmaakt zie je nergens. Daarom besloten we om zelf op basis van actuele foto’s de verschillende kippenrassen te tekenen. Bijkomend voordeel is dat je precies de houding kunt kiezen die bij het ras en in het ontwerp past. Zonder dat je in herhalingen vervalt.”

Autoriteit
Vanwege het bewerkelijke en arbeidsintensieve karakter van dit soort tekeningen maakte Birza Design eerst twee voorbeelden om aan PostNL voor te leggen. “PostNL was met de aanpak akkoord, maar wilde wel zeker zijn dat we geen vergissingen zouden maken. Voor de fotografie kozen we Jan Smit, een bekende fotograaf van boerderijdieren. Jan bracht ons vervolgens in contact met Ad Boks, een autoriteit op het gebied van standaardbeschrijvingen van kippenrassen, rastekeningen en keuringen. Als Ad zegt dat het goed is, dan weet je dat het goed is.”

Variatie
In overleg met keurmeester Ad Boks werd een longlist gemaakt van een twintigtal kippenrassen. Die lijst werd later teruggebracht tot de tien die nu op de postzegels staan. “We wilden zo veel mogelijk variatie in uiterlijk, kleur en ras”, zegt Carla. “Ook details waren van belang – denk aan de mooie kuif van het kuifhoen of de opvallende vormen van de Uilebaard. Een ander belangrijk criterium was uiteraard het Nederlandse karakter. Sommige rassen vielen af omdat daarin toch te veel invloeden van buiten zitten.”

Vrijheid
Ingmar en Carla maakten de tekeningen op basis van bestaande foto’s van Jan Smit, maar soms moest de fotograaf speciaal voor de postzegels nieuwe foto’s maken. Carla: “En dan begint het pas – het wil niet zeggen dat de kip op de foto staat zoals we dat willen. Veel kippen zijn bijvoorbeeld gefotografeerd als ze in het gras staan en dan zijn hun poten niet zichtbaar. Of een kip kijkt een andere kant op dan we voor ogen hebben. Het is dus tekenen en schuiven, knippen en plakken, poten erbij zoeken en kleuren van de ene kip op de andere kip toepassen. Die vrijheid hadden we wel nodig. Zolang het uiteindelijke resultaat maar klopt met de werkelijkheid. Elke versie is dan ook steeds opnieuw voorgelegd aan Ad Boks totdat hij ermee akkoord was.”

Spotlight
In het ontwerp kozen de ontwerpers ervoor om iedere kip in een eivorm af te beelden. Ingmar: “Zo zet je ze ook echt in een spotlight. Het ei is ook de referentie voor hoe groot we ze konden afbeelden. In werkelijkheid is het ene kippenras veel groter dan het andere, maar op de postzegels hebben ze allemaal hetzelfde formaat. Anders zou bijvoorbeeld de krielkip nauwelijks meer te herkennen zijn. Dat is ook de reden dat de lange staart van de vijf hanen deels uit het ei loopt. De hanen zouden anders kleiner worden dan de vijf hennen. Een haan is immers geen kat en kan dus niet zijn staart om zich heen krullen. Naast het portret van de kip zijn op twee extra niveaus de verschillen tussen de kippenrassen benadrukt: een detail van het verendek als achtergrond en het gefotografeerde veertje als detailopname. Aan die veertjes is heel voorzichtig een schaduwtje toegevoegd om ze van het wit los te laten komen. Des te sterker komen zo ook de kleurslagen naar voren, immers een van de belangrijkste verschillen tussen de kippenrassen. De kleurslag keert ook terug in de tekst op de velrand. Maar verder is de beschrijving heel beperkt gehouden – er gebeurt al zo veel op dit postzegelvel.”

Over de ontwerpers
Ingmar en Carla Birza vormen samen het ontwerp- en communicatiebureau Birza Design in Deventer. Carla Birza studeerde textiele werkvormen aan de Kunstacademie Tilburg, Ingmar studeerde van 1991 tot 1995 grafische vormgeving aan de Kunstacademie Den Bosch. Na een korte periode bij bureaus in Breda en Amsterdam werkte Ingmar samen met zijn vader Be J. Birza in diens studio in Deventer. Sinds 2005 zetten Ingmar samen met zijn vrouw Carla het bureau voort, waarbij ontwerpopdrachten worden uitgevoerd voor uiteenlopende klanten. Voor PostNL voert Birza Design al sinds 1998 diverse aan postzegels verwante opdrachten uit, waaronder prestigeboekjes, enveloppen, stempels en beursvelletjes. In 2003 ontwierp Birza Design de postzegels Het Nederlandse Wad, op basis van een concept dat de eerste prijs had gewonnen in een ontwerpwedstrijd voor het Nederlands publiek. Het bureau was verder verantwoordelijk voor het ontwerp van de postzegels voor 10 x Oranje op het WK Voetbal 2014, de Europazegels 2013 (Nederlandse postauto's), het nieuwe kader (frame) voor de Persoonlijke Postzegels in 2013 en de Dag van de Postzegel 2012, 2013, 2014, 2015 en 2016. In 2016 ontwierp Birza Design ook de serie Mooi Nederland over vissersplaatsen. Met Uitgeverij DAVO maakte Birza Design vele Jaarboeken Nederlandse Postzegels en sterk uiteenlopende filatelistische uitgaven.

 

Meer uit dit thema

Meer producten >

Meer producten

Soortgelijke producten >