Collect

Club

Niet ingelogd
Uw winkelwagen is leeg

Koning Willem-Alexander 50

Artikelnummer: 370463
Het postzegelvel Willem-Alexander 50 besteed aandacht aan de vijftigste verjaardag van koning Willem-Alexander, op 27 april 2017. Op de zes postzegels en op de tabs naast de postzegels staan tien foto’s van koning Willem-Alexander, in kleur en zwart-wit. Negen foto’s zijn van Vincent Mentzel, de tiende foto van de jonge Willem-Alexander met voetbal is door prins Claus genomen.

€ 4,68

U kunt dit product nu alvast bestellen.

Bestel alvast: verschijnt 24 april 2017.

Technische specificaties

NL  |  ENG  |  DE
Zegelformaat 36 x 25 mm
Papier normaal met fosforopdruk
Gomming synthetisch
Druktechniek offset
Oplage 135.000
Drukkerij Joh. Enschedé Security Print, Haarlem
Drukkleuren postzegel geel, magenta, cyaan, zwart en oranje

Over het ontwerp

NL  |  ENG  |  DE

Op het postzegelvel Willem-Alexander 50 staan tien foto’s van koning Willem-Alexander, uit verschillende periodes in zijn leven. Zes van de tien foto’s zijn op de postzegels te vinden, de overige vier op de tabs links en rechts. Alle foto’s zijn aflopend geplaatst. De bovenste rij foto’s is in zwart-wit, de onderste rij is in kleur. Bovenaan loopt over de gehele breedte van het vel een smalle blauwe balk, deels over de foto’s en deels over de witte velrand. Onderaan loopt een even smalle balk, maar dan in oranje. Deze twee transparante kleurbanen geven het postzegelvel een koninklijke allure en de typografie is erin geplaatst. Linksonder op de zwart-witfoto’s en linksboven op de kleurenfoto’s is in wit een driehoek uitgespaard. Deze biedt ruimte aan de sorteerhaak en verwijst naar de gelijmde hoekjes die worden gebruikt om foto’s in albums te plakken. Op de velrand boven staat de naam van de uitgifte. Voor de typografie is gebruikgemaakt van de Neuzeit S IB, een door Irma Boom aangepaste versie van de Neuzeit S (Wilhelm Pischner, 1926/Linotype-Hell 1966).

Over de ontwerper

NL  |  ENG  |  DE

Het postzegelvel Willem-Alexander 50 met foto’s van Vincent Mentzel is ontworpen door Irma Boom. PostNL vroeg Mentzel of hij foto’s beschikbaar wilde stellen voor postzegels ter ere van de vijftigste verjaardag van koning Willem-Alexander. De voormalige staffotograaf van NRC Handelsblad stemde daarin toe, met het voorstel dat Boom het ontwerp zou maken.

Prins Claus
Mentzel: “Mijn eerste contacten met het Koninklijk Huis waren met prins Claus, die ik eind jaren ‘70 ontmoette op een reis naar China. Hij was zeer geïnteresseerd in fotografie. Dat schiep een band. Enkele jaren later vroeg hij mij mee te werken aan een publicatie van Renate Rubinstein ter gelegenheid van de achttiende verjaardag van kroonprins Willem-Alexander. Sommige foto’s uit dit boekje Alexander hebben we voor dit nieuwe postzegelvel gebruikt. Ik heb Irma voor het ontwerp gevraagd omdat we eerder prima hebben samengewerkt, onder meer voor fotoboeken en een tentoonstelling. Maar vooral omdat ze een heel bijzondere en unieke ontwerper is.”

Prins Claus speelde ook een belangrijke rol bij de kennismaking van Irma Boom met het Koninklijk Huis. Boom: “Prins Claus vroeg mij samen met hem het logo te maken voor het Prins Claus Fonds. Dat werd in 1996 opgericht ter ere van zijn zeventigste verjaardag. Voor koning Willem-Alexander heb ik weer het ontwerp gemaakt voor de koninklijke besluiten die hij dagelijks ondertekent sinds hij in 2013 zijn moeder opvolgde.”

Zwart-wit en kleur
Vanaf het begin waren Mentzel en Boom het eens dat de foto’s de actieve kant van koning Willem-Alexander moesten laten zien, in een combinatie van formele en informele momenten. Boom: “De selectie beperkte zich tot de foto’s die Vincent van Willem-Alexander als kroonprins en als koning heeft gemaakt. Vincent is niet altijd overal bij geweest, daardoor is het deze keuze geworden. In eerste instantie hebben we gekeken of we ons tot zwart-witfoto’s konden beperken, maar dat werd te monotoon. Vandaar dat is gekozen voor zwart-wit boven voor de meer informele foto’s, en kleur onder voor de meer formele. De keuze was niet makkelijk, omdat er zo veel momenten zijn die interessant zijn.”

Actuele foto
Na een eerste presentatie van ontwerpideeën stelde Mentzel aan PostNL voor om ook een foto te gebruiken die speciaal voor deze postzegels gemaakt zou worden. Mentzel: “In november 2016 heb ik daarom koning Willem-Alexander op De Eikenhorst gefotografeerd – aan zijn bureau, in het huis, voor het huis, in de tuin. Het is de tuinfoto geworden omdat deze foto zo mooi aansluit op de foto uit 1985 erboven. Die foto was de eerste waarvoor koning Willem-Alexander leerde poseren. Toen we vorig jaar de buitenopnamen gingen maken, wandelde hij als vanzelf naar het deel van de tuin met het kunstwerk van André Volten op de achtergrond. Duidelijk een plek waar hij zich op zijn gemak voelt. Zijn moeder deed dat ook altijd als ik haar fotografeerde.”

Fotoselectie
Voor de selectie van de historische foto’s hanteerden Mentzel en Boom het fotoboek Koninklijke Foto’s – Vincent Mentzel als belangrijkste bron. Boom: “We hebben vele combinaties van foto’s getest. Ook wilden we een hommage brengen aan prins Claus. Vandaar de foto van de jonge Willem-Alexander met voetbal in de tuin. De extra foto’s op de tabs naast de postzegels versterken het gevoel van continuïteit. Daardoor zijn er ook meer vaart en richting in gekomen, net alsof je de foto’s kunt swipen.”

Het belangrijkste criterium bij de selectie was niet volledigheid – dat lukt niet met tien foto’s – maar evenwicht. Boom: “Dat is gelukt door te kijken, weer te kijken en te zoeken naar een perfecte compositie. Dan vallen ook onverwachte details op, bijvoorbeeld hoe de schuine lambrisering van de trap in Huis ten Bosch doorloopt in het driehoekje op de postzegel ernaast. Dat is eerst toeval, maar gaat na de ontdekking ervan deel uitmaken van de compositie. Bij het uiteindelijke ontwerp kijk je als vanzelf het eerst naar de middelste twee foto’s. Die van de jongen van bijna achttien en die van de man van bijna vijftig.”

Fotojournalistiek
Volgens Mentzel komen in alle foto’s het karakter van koning Willem-Alexander en zijn voorkeuren duidelijk naar voren. “Misschien nog wel het sterkst op de foto die in Rotterdam is genomen. Daar zit van alles in: de lach, de vlag, het water, het binnenschip, de Willemsbrug. In andere foto’s keren andere aspecten terug: het sportieve met de voetbal, het actieve als hij op straat loopt tijdens het staatsbezoek aan China, zijn tijd bij de marine. Het zijn ook geen glamourfoto’s, het zijn journalistieke beelden. Je ziet een jongen die oefent om staatshoofd te worden. En de man die dat is.”

Traditie
Boom: “Het is een ontwerp dat past in de Nederlandse traditie van postzegels met staatshoofden. Dit soort postzegels kunnen alleen maar in Nederland gemaakt worden. Kijk naar de postzegel die Piet Zwart in 1931 maakte van koningin Wilhelmina met fabrieksschoorstenen op de achtergrond. Dat was toen revolutionair. Of de daarop geïnspireerde postzegel van koningin Beatrix door Ootje Oxenaar uit 1980. Koningin Beatrix met een coltrui, maar wel met de Ridderzaal op de achtergrond! Dat informele past in onze ontwerphistorie. Dat dit kan maakt Nederland zo bijzonder.” Mentzel beaamt dat en zegt: “Daardoor ontstaat ook een natuurlijk gezag in plaats van een opgelegd gezag. Je ziet op de foto’s zowel de mens Alexander als de koning Willem-Alexander. Ondanks het formaat en het beperkte aantal foto’s laat dit postzegelvel een mooi en waardig beeld zien van wie koning Willem-Alexander is en wat hij doet. Tegen de achtergrond van de ontwikkeling van een speelse jongen tot waardig staatshoofd.”

Over Vincent Mentzel
Vincent Mentzel (1945) is een van de bekendste fotojournalisten van Nederland. Mentzel werkte van 1973 tot 2011 als staffotograaf voor NRC Handelsblad, aanvankelijk als parlementair fotograaf en later als reportagefotograaf in binnen- en buitenland. Van 1980 tot 2005 was hij lid van het dagelijks bestuur van de Stichting World Press Photo en van 1980 tot 1985 bestuurslid van de Rotterdamse Kunststichting. Op dit moment is hij lid van de raad van toezicht van de Kunsthal in Rotterdam. Mentzel publiceert nog steeds in (school)boeken, buitenlandse kranten en tijdschriften als Newsweek, TimeLife en The New York Times. Voor zijn werk is hij meermalen onderscheiden met de Zilveren Camera van de Nederlandse Vereniging van Fotojournalisten (NVF), bij World Press Photo en de Paul Huf Award. In 2007 werd Mentzel door koningin Beatrix benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Ruim drieduizend foto’s van Mentzel zijn overgedragen aan het Rijksmuseum, het Nederlands Fotomuseum in Rotterdam bezit het negatief- en dia-archief. Atlas Van Stolk in Rotterdam bezit bijna twaalfhonderd van zijn foto's. Ook Museum Boijmans van Beuningen bezit werk. Van zijn fotoboeken zijn Foto Vincent Mentzel (2011) en Koninklijke Foto’s – Vincent Mentzel (2016) door Irma Boom ontworpen. Zijn portretfoto’s van koningin Beatrix werden gebruikt voor de Nederlandse munt en voor de Koninginnezegel van 1981 van Peter Struycken. Samen met typograaf Kees Nieuwenhuyzen maakte Mentzel in 1987 de postzegel Paleis Noordeinde.

Over Irma Boom
Irma Boom (1960) ontwerpt voornamelijk boeken en soms huisstijlen en postzegels. In 1991 richtte zij haar eigen studio op: Irma Boom Office in Amsterdam. De voor die tijd revolutionaire postzegeljaarboeken 1987/88 gaven haar de eerste bekendheid. Het jubileumboek van de onderneming SHV is inmiddels een veel gereproduceerd icoon van Dutch Design. Haar opdrachtgevers zijn onder meer het Los Angeles County Museum of Art (LACMA), het Cooper Hewitt National Design Museum in New York, het Rijksmuseum Amsterdam, Harvard University, Koninklijke Tichelaar Makkum en het Prins Claus Fonds. In 2012 ontwierp Boom de nieuwe huisstijl en het nieuwe logo voor het Rijksmuseum. Haar werk is opgenomen in de vaste collecties van het Museum of Modern Art in New York en het Centre Pompidou in Parijs. Bijzondere Collecties van de Universiteit van Amsterdam beheert haar ‘living archive’. Boom doceert sinds 1992 aan de Yale Universiteit in de VS. Zij ontving in 2001 de Gutenberg Preis voor haar oeuvre, in 2012 uit handen van koningin Beatrix de Eremedaille voor Kunst en Wetenschap, eveneens in 2012 de Amsterdamprijs voor de Kunst en in 2014 de Johannes Vermeer Prijs, de Nederlandse staatsprijs voor de kunsten. Tot de door Irma Boom ontworpen postzegels behoren de vlinderpostzegels Natuur en Milieu (1993), 50 jaar Marshallplan (1997), 550 jaar Algemene Rekenkamer (1997), Tussen twee culturen (2001), Nelson Mandela 85 jaar/Nelson Mandela Children’s Fund (2003) en de postzegel ter gelegenheid van de heropening van het Rijksmuseum (2013).

 

Meer uit dit thema

Meer producten >

Meer producten

Soortgelijke producten >