Collect

Club

Niet ingelogd
Uw winkelwagen is leeg

Nederlandse Lekkernijen

Artikelnummer: 370761
Op het postzegelvel 'Nederlandse lekkernijen' zijn de volgende typisch Nederlandse lekkernijen afgebeeld: Bossche bol, Limburgse vlaai, Drents kniepertie, Fries suikerbrood, Zwolse balletjes, Goudse stroopwafel, Zeeuwse bolus, Groningse eierbal, Amsterdamse ui en Tielse kermiskoek. De meeste eetwaren zijn ook buiten de streek van oorsprong te koop, maar sommige niet. Zo zijn de Zwolse balletjes alleen in de stad van herkomst verkrijgbaar. De tien lekkernijen zijn gekozen in overleg met het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland in Utrecht. De tien lekkernijen zijn met beeldvullende kleurenfoto’s op het postzegelvel Nederlandse lekkernijen weergegeven. Elke lekkernij wordt op de foto vastgehouden met een of twee handen, in de meeste gevallen in combinatie met een schotel, bord, schaal, doek, doosje of pot. De persoon erachter is wel zichtbaar, maar niet herkenbaar afgebeeld. Alle foto’s lopen door op de tabs boven en onder de postzegels. Elke lekkernij is in het midden van de foto afgebeeld en iedere postzegel heeft zijn eigen achtergrondkleur gekregen. Op de tabs naast de postzegels is een korte beschrijving opgenomen. Op de postzegels zelf staat rechtsonder de naam van de lekkernij vermeld. Het gebruikte lettertype is de Neutraface, een ontwerp van Christian Schwartz voor House Industries uit 2002.

€ 7,80

U kunt dit product nu alvast bestellen.

Bestel alvast: verschijnt 19 juni 2017.

Technische specificaties

NL  |  ENG  |  DE
Zegelformaat 25 x 36 mm
Papier normaal met fosforopdruk
Gomming synthetisch
Druktechniek offset
Oplage 130.000 vellen
Drukkerij Joh. Enschedé Security Print, Haarlem
Drukkleuren postzegel geel, magenta, cyaan en zwart

Over het ontwerp

NL  |  ENG  |  DE

De tien lekkernijen zijn met beeldvullende kleurenfoto’s op het postzegelvel Nederlandse lekkernijen weergegeven. Elke lekkernij wordt op de foto vastgehouden met een of twee handen, in de meeste gevallen in combinatie met een schotel, bord, schaal, doek, doosje of pot. De persoon erachter is wel zichtbaar, maar niet herkenbaar afgebeeld. Alle foto’s lopen door op de tabs boven en onder de postzegels. Elke lekkernij is in het midden van de foto afgebeeld en iedere postzegel heeft zijn eigen achtergrondkleur gekregen. Op de tabs naast de postzegels is een korte beschrijving opgenomen. Op de postzegels zelf staat rechtsonder de naam van de lekkernij vermeld. Het gebruikte lettertype is de Neutraface, een ontwerp van Christian Schwartz voor House Industries uit 2002.

Over de ontwerper

NL  |  ENG  |  DE

Joost Overbeek van studio Overburen uit Amsterdam woont in Arnhem. Daarom vond hij het een beetje jammer dat Arnhemse meisjes – hardgebakken koekjes met veel suiker – ontbraken. Joost: “Dat was het enige smetje. Verder was het een heel leuke klus. Ook omdat we alle ruimte kregen om het ontwerp naar onze hand te zetten. Zolang we maar de tien lekkernijen zouden opnemen uit de lijst die samen met het Kenniscentrum Immaterieel Erfgoed Nederland was opgesteld.”

Het ontwerp van het postzegelvel Nederlandse lekkernijen werd door Joost samen met zijn collega’s Ayla Maagdenberg en Maarten Geurink bedacht. Alle drie staan ook zelf op de postzegels, als model om een lekkernij te presenteren. “De andere zeven zijn mensen geweest die tijdens de fotosessies toevallig op bezoek kwamen”, zegt Joost. “Ayla heeft de foto’s hier op de studio gemaakt. Gewoon bij daglicht. Toen we over het concept nadachten, kwamen we al snel op het idee om iets met handen te doen. De lekkernijen zijn op zichzelf niet al te fotogeniek. We hebben overigens nog wel alternatieve ideeën verkend. Bijvoorbeeld door mensen met een tekstballonnetje in streektaal iets te laten zeggen over de desbetreffende lekkernij. Erg leuk, maar het werkte niet. De lekkernij werd te klein.”

De meeste lekkernijen zijn gewoon in de supermarkt verkrijgbaar. Joost: “Dat gold niet voor de Tielse kermiskoek en de Zwolse balletjes. Gelukkig kregen we alle medewerking van de producenten ter plekke. Het kniepertie werd speciaal voor ons gebakken door een medewerker van PostNL. Vaak voelen lekkernijen wat plakkerig of vettig aan in de hand. Daarom hebben we met rekwisieten gewerkt als bordjes, schalen en doeken. Alleen het Drents kniepertie wordt in de hand gehouden, omdat deze wafel hard en droog is. Bovendien konden we zo ook het verschil met de Goudse stroopwafel beter in beeld brengen.”

Bij de meeste lekkernijen overheerst de kleur bruin. Joost: “Niet al te aantrekkelijk op een postzegel. We hebben de achtergrond van de foto bewerkt met heldere kleuren uit een palet dat voor deze postzegels was samengesteld. De kleuren zijn ook bepalend geweest voor de volgorde van de lekkernijen op de postzegels. De foto’s die wel wat meer ruimte konden gebruiken, zijn in de hoeken gezet. Zo konden ze doorlopen naar de tabs. Het zijn spannende, vrolijke kleuren. Toen ik als jongetje postzegels verzamelde, had ik een voorkeur voor Polen en Hongarije. Vooral omdat die postzegels zo lekker stevig van kleur waren. Daar heeft het wel wat van weg.”

Over de ontwerpers
De studio Overburen uit Amsterdam werkt met een klein vast team van drie grafisch ontwerpers. De drie zijn Joost Overbeek (Hogeschool voor de Kunsten Arnhem, 1988-1992), Maarten Geurink (Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, 2003-2007) en Ayla Maagdenberg (Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten, 2006-2010). Overburen werkt ook nauw samen met Mariska Vlot van 't Idee! voor concept en tekst voor zeer uiteenlopende opdrachten. Overburen werkt onder meer aan campagnes, huisstijlen, websites, animaties, concepten, sociale media, boeken, leaders en illustraties voor opdrachtgevers als het Anne Frank Huis, het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid, PostNL en de VPRO. Joost Overbeek ontwierp eerder, samen met Jeen Beerting, de postzegels uit de serie Mooi Nederland 2007.

 

Meer uit dit thema

Meer producten >

Meer producten

Soortgelijke producten >