Collect

Club

Niet ingelogd
Uw winkelwagen is leeg

PostEurop: Nederlandse kastelen

Artikelnummer: 370461
Het postzegelvel Nederlandse kastelen telt vijf identieke postzegels van kasteel Doornenburg en vijf identieke postzegels van kasteel Ammersoyen. Op beide postzegels zijn kleurenfoto’s van nu gecombineerd met oude prenten, plattegronden en wapenschilden. Op de postzegel van Doornenburg staat de kleurenfoto links en de prent rechts, op de postzegel van Ammersoyen is de volgorde omgekeerd. Aan de monochrome prenten is een blauwe tint toegevoegd, ontleend aan de kleur van het Priority-logo op de tabs. De contouren van de plattegrond – vierkant bij Doornenburg en met ronde torens bij Ammersoyen – liggen er als laag overheen. Op beide postzegels loopt zowel de prent als de plattegrond door op de postzegel erboven. Op de postzegel van Doornenburg staan links drie transparante wapenschilden van vroegere bewoners van dit kasteel: van boven naar beneden de familiewapens van Van Doornick (1313-1385), Van Bylandt (1385-1481) en Van Homoet (1459-1474). Op de postzegel van Ammersoyen is rechts het familiewapen afgebeeld van de familie Van Arkel-De la Kethullen. De Van Arkels bewoonden Ammersoyen van 1496 tot 1694.

€ 13,30

Dit product is op voorraad

Technische specificaties

NL  |  ENG  |  DE
Zegelformaat 36 x 25 mm
Papier normaal met fosforopdruk
Gomming synthetisch
Druktechniek offset
Oplage 62.000 vellen
Drukkerij Joh. Enschedé Security Print, Haarlem
Drukkleuren postzegel geel, magenta, cyaan en zwart

Over het ontwerp

NL  |  ENG  |  DE

Het postzegelvel Nederlandse kastelen telt vijf identieke postzegels van kasteel Doornenburg en vijf identieke postzegels van kasteel Ammersoyen. Op beide postzegels zijn kleurenfoto’s van nu gecombineerd met oude prenten, plattegronden en wapenschilden. Op de postzegel van Doornenburg staat de kleurenfoto links en de prent rechts, op de postzegel van Ammersoyen is de volgorde omgekeerd. Aan de monochrome prenten is een blauwe tint toegevoegd, ontleend aan de kleur van het Priority-logo op de tabs. De contouren van de plattegrond – vierkant bij Doornenburg en met ronde torens bij Ammersoyen – liggen er als laag overheen. Op beide postzegels loopt zowel de prent als de plattegrond door op de postzegel erboven. Op de postzegel van Doornenburg staan links drie transparante wapenschilden van vroegere bewoners van dit kasteel: van boven naar beneden de familiewapens van Van Doornick (1313-1385), Van Bylandt (1385-1481) en Van Homoet (1459-1474). Op de postzegel van Ammersoyen is rechts het familiewapen afgebeeld van de familie Van Arkel-De la Kethullen. De Van Arkels bewoonden Ammersoyen van 1496 tot 1694.

Op de postzegels staan de waardeaanduiding Internationaal 1, Nederland 2017 en het logo van PostEurop. Op de tabs links en rechts is onder het Priority-logo een korte beschrijving van het desbetreffende kasteel te lezen, op de velrand bovenaan staat de titel van het postzegelvel: Nederlandse kastelen. Voor de typografie werd gebruikgemaakt van de DTL Fleischmann (1992) van Erhard Kaiser.

Over de ontwerper

NL  |  ENG  |  DE

Het postzegelvel Nederlandse kastelen werd ontworpen door grafisch ontwerper Bart de Haas uit Den Haag. Voor de selectie van de kastelen sprak hij met het NKS Kenniscentrum voor Kasteel en Buitenplaats (Nederlandse Kastelenstichting). “De keuze voor Doornenburg was snel gemaakt, over het tweede kasteel hebben we langer nagedacht. Ik wilde graag een contrast in vorm. Zo is gekeken naar de Burcht in Leiden, die in tegenstelling tot het vierkante grondplan van Doornenburg een ronde basisvorm heeft. En naar het Jachtslot Hubertus van Berlage. Dat slot heeft de vorm van een gewei, vervulde een andere functie en stamt uit een heel andere tijd.”

Twee waterburchten
In overleg met PostNL werd besloten om Doornenburg samen met Ammersoyen af te beelden, beide waterburchten. Bart de Haas: “Ammersoyen is net als Doornenburg laatmiddeleeuws, maar heeft opvallende ronde torens op de hoekpunten. Zo heb ik toch de tegenstelling vierkant-rond voor het ontwerp kunnen gebruiken. Ik ben bij beide kastelen op bezoek geweest om een goede indruk te krijgen en om foto’s te maken. Het zijn klassieke kastelen zoals je die als kind voorstelt: hoog, robuust, met een slotgracht eromheen en een ophaalbrug. Ze zien er nog steeds middeleeuws uit. Doornenburg is na het bombardement in de oorlog wel volledig opnieuw opgebouwd, maar dat merk je nauwelijks. Ammersoyen heb ik een tweede keer bezocht om op een beter tijdstip van de dag de toren te fotograferen.”

Verschillende invalshoeken
De twee kastelen zijn tegenwoordig niet meer bewoond en hebben nu vooral een educatieve en recreatieve functie. “Die kant wilde ik niet op”, zegt Bart de Haas. “Daarom ben ik gaan zoeken naar oude prenten, naar plattegronden en naar andere historische beeldelementen zoals de wapenschilden om die in combinatie met de foto’s te gebruiken. Op basis van die elementen heb ik veel schetsen gemaakt, met allerlei verschillende invalshoeken. Zo heb ik gekeken of ik iets kon doen met het schuine kleurenpatroon van kasteelluiken, met heraldische vormen, ronde vormen of combinaties daarvan. Ik heb veel plezier beleefd aan het verkennen van de vele mogelijkheden. De beste oplossing bleek te zijn om de kleurenfoto van het kasteel en de monochrome prent via de contouren van de plattegrond met elkaar te verbinden. Aan de zijkanten heb ik de wapenschilden als transparante vorm toegevoegd. Mooi, maar daardoor werd het wel vol. Om er meer lucht in te brengen, is aan de linker- en rechterzijde van de postzegels een witte strook uitgespaard. Die kon ik ook benutten voor de sorteerhaak. Een zelfde soort effect is bereikt met wat meer wit op de postzegel zelf om de typografie beter te laten uitkomen.”

Oog naar het midden
Het resultaat is een evenwichtige combinatie van de foto’s en prenten van de kastelen met de grafische interessante vormen van de plattegrondcontouren en de wapenschilden. “Het vel is min of meer gespiegeld ontworpen door de kastelen en de heraldiek aan de zijkanten te plaatsen”, aldus Bart de Haas. “Hierdoor wordt het oog naar het midden getrokken. Daaromheen en tussendoor heb ik de typografie gecomponeerd, terwijl de plattegrondcontouren over de perforatie van de postzegels doorlopen. De DTL Fleischmann heb ik bewust gekozen als historische schreefletter. Ik had geen reden om juist een tegenstelling na te streven. Hoewel het ontwerp inhoudelijk naar het verleden kijkt, zijn er voldoende moderne elementen toegevoegd om het een postzegelvel van nu te maken. Zoals de overlappende beelden, de gelaagde opbouw en het doorloopeffect. Het vergt wel iets van de kijker, maar dat mag ook wel.”

Over de ontwerper
Bart de Haas studeerde grafische vormgeving aan de Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten in Den Haag. Hij werkte achtereenvolgens voor Studio Tint (Den Haag), BRS Premsela Vonk (Amsterdam) en Proforma (Rotterdam) tot hij zich in 1993 als zelfstandig grafisch en typografisch ontwerper vestigde. Hij heeft een sterke voorkeur voor boekvormgeving, maar ontwierp in het verleden ook affiches, brochures, magazines, visuele identiteiten en een enkel letterfont. Bart de Haas ontwierp onder meer boeken voor Bibliotheca Wittockiana in Brussel, Huis Marseille in Amsterdam, Legermuseum Delft, nai010 uitgevers, Nederlands Foto Instituut, uitgeverij Brill, Uitgeverij de Buitenkant, uitgeverij SUN, Uitgeverij THOTH en Uitgeverij Vantilt. Voor Huis Marseille ontwierp hij het huisstijllettertype en samen met Michaël Snitker de huisstijl. Voor PostNL maakte hij eerder de postzegels Appel- en perenrassen in Nederland (2016), Nationale muziekinstrumenten (2014) en Lang leve het bos! (2010) ter gelegenheid van het honderdjarig bestaan van de Koninklijke Nederlandse Bosbouw Vereniging.

 

Meer uit dit thema

Meer producten >

Meer producten

Soortgelijke producten >