Collect

Club

Niet ingelogd
Uw winkelwagen is leeg

Doutzen mode & muze

Artikelnummer: 361062
Op de postzegels van het velletje doutzen mode & muze staan tien foto’s van fotomodel Doutzen Kroes genomen door Anton Corbijn, met verschillende uitsnedes, van close-ups, half- en driekwartbeelden tot een totaalbeeld ten voeten uit. Doutzen is op alle foto’s tegen een witte achtergrond afgebeeld, zonder rekwisieten. Op slechts één foto, het totaalbeeld, is de vloer te zien. Op de foto’s draagt Doutzen simpele lingerie. Sommige foto’s zijn zo gekaderd dat het beeld de perforatieranden van de postzegels raakt; op de postzegel linksboven steken de handen van Doutzen boven de perforatierand uit. Aan de postzegels zijn als extra grafische laag ultramarijnblauwe cirkels toegevoegd, steeds op een andere plek en vrijwel steeds met een andere diameter. De cirkel bij de postzegel linksboven valt samen met de eerste letter o in de titel van het postzegelvel: doutzen, mode & muze. Voor de typografie is gebruikgemaakt van de Neuzeit S, ontworpen door C.W. Pischiner in 1928.

€ 7,80

Dit product is op voorraad

Technische specificaties

NL  |  ENG  |  DE
Zegelformaat 25 x 36 mm
Papier normaal met fosforopdruk
Gomming synthetisch
Druktechniek offset
Oplage 151.000
Drukkerij Cartor Security Printing, Frankrijk
Drukkleuren postzegel geel. magento, cyaan en zwart

Over het ontwerp

NL  |  ENG  |  DE

Doutzen over het werken met Anton Corbijn
“Het was een eer om met Anton te werken. Ik heb een keer eerder voor zijn camera gestaan en dat was toen al een heel fijne shoot! Ook voor PostNL hebben we een ontzettend leuke dag gehad. En het resultaat mag er wezen volgens mij.”

Doutzen over de foto’s
“Met Corbijn als fotograaf had ik natuurlijk niet anders verwacht, maar ik vind de foto's heel mooi geworden. Antons foto's zijn altijd zo sfeervol, zo vol emotie. En als je een foto gaat afdrukken op postzegelformaat, dan moeten de beelden natuurlijk extra sterk zijn, anders komt het niet over. Maar ik denk dat het ons in dit geval gelukt is.”

Doutzen over de postzegels
“Normaal zie ik mijn foto's altijd terug in tijdschriften of op posters. Hele andere formaten natuurlijk. Het is zo grappig om ze nu een keer op postzegelformaat te zien, het geeft echt een andere dimensie aan de foto's. Het voelt intiemer op de een of andere manier. Krachtig op een verstilde manier.”

Over de ontwerper

NL  |  ENG  |  DE

Met het postzegelvel doutzen, mode & muze brengt PostNL een hommage aan de Nederlandse mode en aan de toonaangevende rol van Nederlandse modeontwerpers en Nederlandse fotomodellen op de internationale catwalks. Op de postzegels staat het fotomodel Doutzen Kroes centraal, gefotografeerd door Anton Corbijn. Het ontwerp van het velletje is van de hand van grafisch ontwerper Julius Vermeulen, die eerder al verschillende postzegels voor PostNL maakte, met als meest recente de kinderpostzegels uit 2015. “Vanaf het begin was duidelijk”, aldus Vermeulen  “dat we de Nederlandse mode wilden eren door die aan een muze te koppelen. Doutzen is natuurlijk hét boegbeeld en hét gezicht van Nederland op modegebied. En ze wilde graag meewerken. Het doel was om foto’s te maken waarin zij zichzelf kon zijn. Naturel, zo puur mogelijk, terug naar de essentie. Op basis van die uitgangspunten is Anton Corbijn met Doutzen in de studio aan de slag gegaan. Uit de gemaakte foto’s hebben we gedrieën de definitieve selectie gemaakt, met als criteria de kracht op postzegelformaat, de diversiteit van de beelden en de onderlinge relatie op het velletje.”

Op het velletje is een opvallende plek ingeruimd voor diepblauwe cirkels die per postzegel een andere diameter hebben en ook op een andere plek zijn aangebracht. “Bij aanvang heb ik met fotocollages laten zien welk effect, welke sfeer ik voor ogen had. Toen nog met andere vormen en andere kleuren – de uiteindelijke uitwerking met de blauwe cirkels kwam pas later tot stand in samenwerking met Anton toen de foto’s eenmaal gemaakt waren. Mode is natuurlijk een ongelooflijk moeilijk onderwerp, met voortdurend variaties op dezelfde thema’s. De blauwe cirkels zijn een speelse verwijzing daarnaar. Het doel van deze decoratieve vlakken is om de aandacht van de kijker zowel te trekken als af te leiden. Op die manier moet je er wel over nadenken, word je gedwongen jezelf vragen te stellen als: waarom zit het daar, wat stelt het voor, is het kleding, een accessoire, een bril? Het antwoord op die vragen is minder belangrijk - voor mij zijn de cirkels een abstrahering van wat mode werkelijk is.”

Bij het uiteenzetten van zijn conceptuele ideeën verwijst Julius Vermeulen naar de inspiratie door kunstenaars als Andy Warhol met zijn contrastrijke popart en John Baldessari met zijn gebruik van kleurvlakken in fotomontages. “Ik heb met verschillende kleuren geëxperimenteerd, ook in de achtergrond en ook met allerlei soorten vormen, vlakken en collages. Maar dat werd allemaal te gekunsteld, te bedacht. Tot slot kwam ik uit op de volmaakte vorm van de cirkel, met het diepe ultramarijn van de Franse monochromist Yves Klein. Dat bleek verbluffend te werken, zo ontstond er opeens een chemie tussen de cirkels en Doutzen.”
 
Over het fotomodel
Doutzen Kroes (Oostermeer, 1985) is al sinds haar zeventiende fotomodel. Zij heeft modeshows gelopen voor grote modemerken als Versace, Dolce & Gabbana, Gucci, Ralph Lauren, Michael Kors, Yves Saint Laurent en Viktor & Rolf. Ook is zij het gezicht voor het cosmeticabedrijf L'Oréal en was zij tien jaar lang angel voor het lingeriemerk Victoria's Secret. In 2011 maakte Doutzen Kroes haar debuut als actrice in de film Nova Zembla van regisseur Reinout Oerlemans. Zij is als ambassadeur verbonden aan dance4life, een organisatie die met jongeren samenwerkt aan een wereld zonder aids.

Over de fotograaf
De Nederlandse fotograaf Anton Corbijn (Strijen, 1955) is ook grafisch ontwerper, filmmaker, artdirector en decorontwerper. Hij begon zijn carrière als fotograaf bij het muziektijdschrift Oor en fotografeerde na zijn vertrek naar Londen in 1979 vele artiesten uit de internationale muziek-, schilder- en filmwereld. Anton Corbijn regisseerde bovendien zo’n 80 videoclips en maakte 20 boeken. Zijn eerste film CONTROL uit 2007 haalde meer dan 30 internationale prijzen en hij regisseerde in 2010 de film The American met George Clooney. In datzelfde jaar maakte hij in opdracht van PostNL de Kleinste Kortste Film, een bondige film met Carice van Houten op postzegelformaat. Een jaar later kreeg Anton Corbijn, als internationaal toonaangevend figuur in fotografie, ontwerp en film, de Prins Bernhard Cultuurfonds Prijs 2011 uitgereikt. In 2013 fotografeerde en ontwierp hij de Nederlandse kinderpostzegels. In 2014 kwam zijn film A Most Wanted Man uit, met Philip Seymour Hoffman in zijn laatste hoofdrol. In 2015 was er een zeer succesvolle dubbeltentoonstelling van Anton Corbijns fotografie in het Gemeentemuseum Den Haag en het Fotomuseum Den Haag.

Over de ontwerper
Julius Vermeulen is als adviseur visuele communicatie bij PostNL onder meer verantwoordelijk voor het vormgevingsbeleid. Naast zijn adviseurschap ontwierp hij eerder zelf diverse postzegels, waaronder ook de kinderpostzegels van 1995, 2012 en 2015. Vermeulen studeerde grafische vormgeving aan de Akademie voor Beeldende Kunsten in Arnhem (tegenwoordig ArtEz geheten). Van 1999 tot 2003 was hij commissielid van het Fonds BKVB. In 2006 was Vermeulen curator van de tentoonstelling Kunst per Post in Museum Escher in het Paleis in Den Haag. Verder is hij initiator van de website over de ontwerpgeschiedenis van PostNL: www.iconenvandepost.nl. Van 2007 tot 2009 gaf Vermeulen les aan de Willem de Kooning Academie in Rotterdam.

 

Meer uit dit thema

Meer producten >

Meer producten

Soortgelijke producten >