Collect

Club

Niet ingelogd
Uw winkelwagen is leeg

Jaar van het Boek

Artikelnummer: 361063
Op het velletje Jaar van het Boek staan op tien postzegels tien bijzondere boeken uit de Koninklijke Bibliotheek afgebeeld, variërend van Turks fruit van Jan Wolkers en Het Achterhuis van Anne Frank tot de Ethica van Spinoza en Oom Jan leert zijn neefje schaken van Max Euwe. De boeken zijn met verschillende standpunten van bovenaf gefotografeerd: opengeslagen, voor- of achterkant, de rug van het boek of rechtop staand. PostNL liet de postzegels ontwerpen door grafisch ontwerper Niels Schrader, die de omgevallen boekenkast als uitgangspunt nam. Schrader: “Want als je die laat kantelen, komen de boeken verspreid in een horizontaal vlak terecht. Als je daar dan van bovenaf op neerkijkt, ontstaat een landschap van boeken. Vergelijk het maar met een satelliet- of luchtfoto zoals je op Google Earth ziet. Alleen hebben nu boeken de plek van gebouwen ingenomen.”

€ 7,80

Dit product is op voorraad

Technische specificaties

NL  |  ENG  |  DE
Zegelformaat 36 x 25 mm
Papier normaal met fosforopdruk
Gomming synthetisch
Druktechniek offset
Oplage 151.000 velletjes
Drukkerij Cartor Security Printing, Frankrijk
Drukkleuren postzegel geel, magenta, cyaan en zwart

Over het ontwerp

NL  |  ENG  |  DE
Op de tien postzegels van het postzegelvel Jaar van het Boek wordt de hoofdrol vervuld door de boeken Chassidische legenden (1942-43, H.N. Werkman), Turks fruit (1969, Jan Wolkers), Het Achterhuis (1947, Anne Frank), Het Schilder-Boeck (1604, Karel van Mander), Mei (1889, Herman Gorter), De schippers van de Kameleon (1949, H. de Roos), Zomer (1907, Jac.P. Thijsse), Opera postuma/Ethica (1677, Spinoza), Oom Jan leert zijn neefje schaken (1935, Max Euwe/Albert Loon) en Der naturen bloeme (ca. 1266, Jacob van Maerlant). Deze tien boeken zijn op verschillende manieren van bovenaf gefotografeerd: opengeslagen, voor- of achterkant, de rug van het boek of rechtop staand. Op de tabs links, rechts, boven en onder staan grotere en kleinere publicaties die ook vanuit deze standpunten zijn vastgelegd. Daardoor ontstaat het beeld van een bookscape, een landschap van boeken, zoals grafisch ontwerper Niels Schrader dat noemt, waarbij de boeken schaduwen werpen die van rechtsboven naar linksonder lopen. Op de tab linksboven staat het logo van 2016 Jaar van het Boek. Op de tabs onder zijn de logo’s van PostNL en van de Koninklijke Bibliotheek afgebeeld. Het gebruikte lettertype is de Graphik (Christian Schwartz, 2007-09).

Over de ontwerper

NL  |  ENG  |  DE

Alle boeken op het postzegelvel Jaar van het Boek komen uit de collectie van de Koninklijke Bibliotheek, een van de initiatiefnemers van 2016 Jaar van het Boek.

Toen grafisch ontwerper Niels Schrader het verzoek kreeg het ontwerp te maken, lag er al een groslijst van boeken op tafel. “Er is veel gediscussieerd over de selectiecriteria voor de tien boeken die op de postzegels moesten komen”, zegt hij. “De Koninklijke Bibliotheek heeft natuurlijk heel veel kroonjuwelen, niet makkelijk om daaruit te kiezen. De uiteindelijke selectie is gebaseerd op diversiteit, zowel in genre als in periode. Voor mij als ontwerper had dat als voordeel dat ik met sterk verschillende beelden kon gaan werken. Daarom was ik blij met deze variatie. Overigens: veel boeken die op de lijst stonden maar het niet werden, hebben toch een plek gekregen op het velletje – zij zijn op de velranden afgebeeld.”

Niels Schrader was verheugd dat de specialisten van de Koninklijke Bibliotheek ervoor kozen om de Ethica van Spinoza op een postzegel af te beelden. “Absoluut. Daar was ik een groot voorstander van, dat is een bijzonder belangrijk boek – zowel voor de filosofie in het algemeen als specifiek voor de Nederlandse literatuur. Sowieso was ik erg blij dat ik deze postzegels mocht maken. Ik ontwerp boeken, houd erg van boeken en ben mij ter dege bewust van de waarde ervan voor onze cultuur.”

Bij de briefing was al duidelijk dat met foto’s van boeken moest worden gewerkt, met hoge resolutie zodat je in ieder geval de titels en de auteursnamen met een loep kunt lezen. Niels Schrader: “Het basisidee achter mijn ontwerp is de omgevallen boekenkast. Want als je die laat kantelen, komen de boeken verspreid in een horizontaal vlak terecht. Als je daar dan van bovenaf op neerkijkt, ontstaat een landschap van boeken. Een bookscape zoals we dat zijn gaan noemen. Vergelijk het maar met een satelliet- of luchtfoto zoals je op Google Earth ziet. Alleen hebben nu boeken de plek van gebouwen ingenomen. Daarom zijn de schaduwen in het ontwerp essentieel – die benadrukken de driedimensionaliteit. Vergeet niet dat licht de sfeer van een landschap bepaalt. De lange schaduwen laten zien dat het tijdstip ’s ochtends vroeg is. De zon komt immers in Nederland in het oosten op. Naar zo’n stemming zocht ik ook.”

Bij het fotograferen van de boeken in de Koninklijke Bibliotheek was authenticiteit een belangrijk uitgangspunt, aldus Niels Schrader. “Ik wilde een realistisch beeld, dus inclusief de rafelrandjes en de verkleuringen. Ook de onderlinge verhouding van de formaten van de boeken is zo natuurgetrouw mogelijk. De schaduwwerking moest natuurlijk consistent zijn. Daarom is ieder boek steeds met dezelfde objectiefinstellingen van bovenaf gefotografeerd, met het boek in vier verschillende posities: met het omslag naar boven, plat op tafel, op de snede – wat we een tipi-tent gingen noemen – en rechtop staand. Daardoor kon ik veel variatie in het totaalbeeld brengen.”

Niels Schrader koos ervoor de foto’s zodanig over het velletje te spreiden dat de boeken met de meeste kleur als herkenningspunten op het velletje de accenten aangeven. “Kleuren zijn ook op subtieler niveau bepalend. Zo kun je zien dat bij sommige boeken de kleur van de omslag in de schaduwen doorwerkt. Dat vind ik een mooi gegeven. Ook de lichtgrijze achtergrond is met opzet gekozen. Ik zocht een neutrale setting om de boeken nog sterker te laten uitkomen. Wit is dan te hard. In de schaduwen heb ik na allerlei probeersels wel voor harde effecten gekozen, zodat het licht als middel dient voor de dramaturgie.”

Over de ontwerper
Niels Schrader (Caracas, 1977) is een grafisch ontwerper met een fascinatie voor cijfers, getallen en data. Hij voltooide de opleiding voor visuele communicatie aan de Fachhochschule Düsseldorf, gevolgd door een master grafisch ontwerpen aan het Sandberg Instituut in Amsterdam. Als freelance ontwerper werkte hij voor onder anderen Uwe Loesch en Irma Boom. In 2005 richtte hij de ontwerpstudio Mind Design in Amsterdam op. Niels Schrader geeft les aan de Koninklijke Academie voor Beeldende Kunsten in Den Haag, waar hij sinds 2013 samen met Roosje Klap co-hoofd is van de opleiding grafisch ontwerpen. Tot de klanten van Niels Schrader behoren uiteenlopende organisaties als De Amsterdamse School/Advanced Research in Theatre and Dance Studies (DasArts), het Berlage Instituut, Bureau Europa, Galerie Slewe, het Goethe-Institut, Jap Sam Books, KCAP Architects&Planners, Maven Publishing, het Mondriaan Fonds, het MOTI – Museum of the Image, nai010 Uitgevers, Onomatopee, de Rijksakademie van Beeldende Kunsten, de TU Delft en de Vrije Universiteit Amsterdam.

 

Meer uit dit thema

Meer producten >

Meer producten

Soortgelijke producten >