Collect

Club

Niet ingelogd
Uw winkelwagen is leeg

Kinderpostzegels 2016

Artikelnummer: 361360
De Kinderpostzegels vieren dit jaar haar honderdste geboortedag en bevatten bekende figuurtjes van Fiep Westendorp. Het beeld wordt pas bekend gemaakt bij de eerste verkoop eind september 2016.

€ 6,84

Dit product is op voorraad

Technische specificaties

NL  |  ENG  |  DE
Zegelformaat 36 x 25 mm
Papier normaal met fosforopdruk
Gomming synthetisch
Druktechniek offset
Oplage 2.860.000 velletjes
Drukkerij Cartor Security Printing, Frankrijk
Drukkleuren postzegel magento, cyaan, geel en zwart

Over het ontwerp

NL
Op het postzegelvel Kinderpostzegels 2016 staat een grote rode dubbeldekker afgebeeld. Achter de ramen van deze bus – de Fiepbus genaamd – vieren de bekendste karakters van Fiep Westendorp feest. Zo zijn onder meer Jip en Janneke en hun hond Takkie en poes Siepie te zien, maar ook Otje en haar vader Tos, Floddertje met haar hondje Smeerkees, Pluk, Aagje, de Krullevaar en de Stampertjes uit Pluk van de Petteflet, de katten Pim en Pom en de Dames Groen en de Dominee uit Het Schaap Veronica. Vader Stamper zit aan het stuur, terwijl de schilder uit het boek Floddertje net klaar is met de belettering van de bus. Het feestelijke karakter van het velletje wordt onderstreept met slingers, feestmutsen, lampions, ballonnen, cadeautjes, vlaggen, taarten en muziekinstrumenten. Op elk van de zes postzegels zijn twee ramen van de Fiepbus zichtbaar, met de bijbehorende Fiepkarakters. Onder de ramen staat de typografie op de zijkant van de bus. Hiervoor is gebruikgemaakt van de Avenir (Adrian Fruttiger, 1988), de letter die vaker in combinatie met het werk van Fiep Westendorp wordt gebruikt.

Over de ontwerper

NL

Wie iets met het werk van Fiep Westendorp wil doen, komt terecht bij Fiep Amsterdam bv. Deze organisatie houdt zich bezig met de archivering en conservering van de originele tekeningen en beheert de reproductie- en exploitatierechten.

Sinds 2003 is Gioia Smid als artistiek directeur verantwoordelijk voor het erfgoed van Fiep Westendorp. “In 2016 gaan we de honderdste geboortedag van Fiep uitgebreid vieren en dat loopt door tot eind 2017. De rode draad in de viering is de Fiepbus, waarmee we het land doortrekken. Met een doolhof beneden en ruimte voor spelletjes en knutselen boven. Waar de Fiepbus komt, is het feest! Wij wilden heel graag het werk van Fiep ter gelegenheid van deze viering op de kinderpostzegels. PostNL en Stichting Kinderpostzegels Nederland vonden dat ook een prima idee. Toen we met z’n allen bij elkaar hier op kantoor zaten, zagen ze aan de muur een eerste tekening van de Fiepbus hangen. ‘Die willen we ook op de postzegels!’, riepen ze in koor. En zo is het gebeurd.”

De viering van de honderdste geboortedag van Fiep Westendorp is vooral een heel feestelijke gebeurtenis. “Dat wilden we ook op de postzegels uitstralen”, aldus Gioia. “De Fiepbus met al die dierbare figuren die Fiep heeft getekend, is een prachtig uithangbord van haar werk. Het is daardoor echt een beleving, iets waar ik heel blij van word.”

Voor alle nieuwe projecten met het werk van Fiep werkt Gioia nauw samen met vaste ontwerper Wietske Lute. Ook de kinderpostzegels zijn door haar ontworpen. Wietske: “Het is wat Gioia zegt: het is heel bijzonder dat we nu alle Fiepkarakters tegelijk zien. Zowel de kinderen als de volwassenen. Dat vind ik leuk, want met sommige personages – de Dames Groen bijvoorbeeld – doen we eigenlijk nooit iets. Maar nu staan ze op de postzegels, met alle karakters herkenbaar op heel klein formaat. De totstandkoming was een puzzel, maar we zijn heel blij dat het zo goed gelukt is.”

Bij het eerste ontwerp maakte Wietske een lijntekening van de bus. “Netjes opgezet, met alle karakters keurig achter de ramen. Maar dat klopte niet, dat was te netjes. Vervolgens hebben we een foto van een dubbeldekker genomen en die zijn we toen gaan combineren met allerlei illustraties van de verschillende karakters, net alsof ze met de bus meerijden. Niet binnen, maar juist buiten de lijnen. Feestelijker, spannender. Vandaar de benen die over het raamkozijn bungelen, de cadeautjes die aan een touwtje aan de buitenkant van de bus hangen tot en met de schilder die net de belettering heeft afgemaakt – kijk maar naar de kleur van de kwast – terwijl Vader Stamper de bus al heeft gestart. Dat kan allemaal in deze ene afbeelding.”

Tijdens het ontwerpen moest Wietske het formaat van de ramen een slag groter maken. “Anders was er te weinig te zien op de postzegels afzonderlijk, de poppetjes zijn immers belangrijker dan de bus. Voor die nieuwe ramen heb ik de gebruikte tekeningen er weer bijgehaald, want nu kon ik een grotere uitsnede gebruiken. Er zijn veel versies gemaakt voordat we de juiste balans te pakken hadden. Over elke vierkante millimeter is nagedacht. We hebben hier een enorme database met alle 8500 tekeningen van Fiep. Maar een soortgelijke database zit na al die jaren ook in mijn hoofd, ik weet vaak waar ik wat moet zoeken. Zo wilde ik het raam achter de Dames Groen opvullen omdat het te leeg was. Nu hangt er een rolgordijntje. En ik weet: voor mooie rolgordijnen moet je bijvoorbeeld bij de tekeningen van Jip en Janneke zijn.”

Voor alle illustraties op de kinderpostzegels is alleen oorspronkelijk werk van Fiep Westendorp gebruikt. “Dat klopt”, zegt Gioia. “We maken geen nieuwe tekeningen. Dat is ook niet nodig, want Fiep heeft zo ontzettend veel werk gemaakt dat we nog steeds kunnen gebruiken en toepassen op verschillende manieren. Hele tekeningen of details eruit. In 1999 zijn enkele illustraties van Fiep voor kinderpostzegels gebruikt. Zijzelf zou het prachtig hebben gevonden dat nu al haar figuurtjes samen op de kinderpostzegels staan. Dat weet ik zeker.”

Gioia Smid
Gioia Smid (Amsterdam, 1955) studeerde kunstgeschiedenis aan de Universiteit van Amsterdam, waar zij in 1985 haar doctoraal behaalde. Van 1980 tot 1992 was zij onder meer verantwoordelijk voor de voorbereiding en samenstelling van grote internationale manifestaties voor het Nederlands Theater Instituut, waaronder de tentoonstelling Annie M.G. Schmidt. Na 1992 maakte zij vanuit haar eigen productiebureau audiovisuele programma’s voor verschillende musea en andere culturele instellingen. Daarnaast deed zij in opdracht van Bos Bros Film en TV Productions research voor educatieve jeugdprogramma’s en voor een documentaire tv-serie over Annie M.G. Schmidt. Sinds 2003 is Gioia Smid artistiek directeur van Fiep Amsterdam bv. Daar is zij verantwoordelijk voor het beheer van het oeuvre van Fiep Westendorp en de ontwikkeling van nieuwe projecten op basis van de bestaande illustraties van Fiep Westendorp.

Wietske Lute
Wietske Lute (Amsterdam, 1974) rondde in 1995 het Grafisch Lyceum van Amsterdam af, richting Typografie. Van 1995 tot 2002 werkte zij als ontwerper bij Studio Paul Koeleman in Amsterdam. Vervolgens ging ze als zelfstandige werken voor diverse opdrachtgevers, waaronder Toneelgroep Amsterdam en Oilily. Sinds 2002 is Wietske aan Fiep Amsterdam bv verbonden als grafisch ontwerper.

 

Meer uit dit thema

Meer producten >

Meer producten

Soortgelijke producten >