Collect

Club

Niet ingelogd
Uw winkelwagen is leeg

Decemberzegels 2016

Artikelnummer: 361460
Met de Decemberzegels 2016 maakt PostNL het voor iedereen mogelijk een kaart te sturen in de kerst- en nieuwjaarsperiode aan familie, vrienden en relaties tegen een voordelig tarief. Het speciale decembertarief van € 0,65 per postzegel is dit jaar geldig van 14 november 2016 tot en met 6 januari 2017

€ 13,65

Dit product is op voorraad

Technische specificaties

NL  |  ENG  |  DE
Zegelformaat 25,3 x 20,8 mm
Tanding 14 ½ : 14 ½
Papier normaal met fosforopdruk
Gomming synthetisch
Druktechniek offset
Oplage PostNL: 4.860.000 velletjes Trekpleister: 130.000 velletjes Kruidvat: 500.000 velletjes
Drukkerij Joh. Enschedé Security Print, Haarlem
Drukkleuren postzegel geel, magenta, cyaan en zwart

Over het ontwerp

NL  |  ENG  |  DE
Een vel Decemberzegels 2016 bevat twee keer tien postzegels en de extra Decemberzegel. De tien illustraties op de postzegels hebben het karakter van een sfeervol miniverhaaltje. Elke illustratie refereert aan de feestelijke decembermaand: een slee vol cadeautjes, een schaats op het ijs, een kristallen sneeuwbol met sneeuwpop, eekhoorns die eikeltjes verzamelen, kerstkoekjes, een kerstboom in een bakfiets, glühwein met kerstballen, champagneglazen, een vrouw met ijsmuts en sjaal op een winteravond en een platenspeler met feestelijke kerstmuziek. De kleuren op elke postzegel zijn vol en warm met een verlooptint. De sfeer op de postzegels wordt versterkt met kristalvormen die steeds een andere functie hebben – van vuurwerk tot sneeuwvlokken, van champagnebelletjes tot zelfs de glanzende spiegeling op de kerstballen en het singletje op de draaitafel. Ook het kleurgebruik heeft zijn eigen logica. Zo zitten de eekhoorns in een groene omgeving, staat de schaats op blauw ijs en is de ophaalbrug tegen het avondrood afgebeeld. De extra Decemberzegel heeft een achtergrondkleur uit hetzelfde palet als de andere postzegels. Het beeld is een foto van vijf gespreide handen die samen een ster vormen. Dit beeld staat symbool voor saamhorigheid en het verbinden van mensen en past bij de gedachte om deze postzegel te gebruiken voor een kaart naar een bijzonder persoon. Voor de typografie werd gebruikgemaakt van de moderne, ronde, vriendelijke en bescheiden Brauer van Philippe Desarzens van Elektrokosmos uit 1999/2006, een doorontwikkeling van het gelijknamige lettertype van Pierre Miedinger uit 1974.

Over de ontwerper

NL  |  ENG  |  DE
Edgar Smaling en Carlo Elias van bureau Smel hebben al eerder postzegels in opdracht van PostNL ontworpen. De laatste waren de Decemberzegels 2014. “De nieuwe opdracht was een grote verrassing”, zegt Carlo, “en natuurlijk weer een grote eer. PostNL vroeg ons om voort te borduren op de stijl die we in 2014 hadden ontwikkeld, maar het mocht geen slaafs vervolg zijn. Gelukkig maar, dat zou ook onze eer te na zijn. Bovendien kregen we met andere uitgangspunten te maken. Geen twintig maar tien verschillende illustraties. Geen staand maar een liggend formaat. En de extra 21e postzegel om een bijzonder persoon te verrassen met een kerstwens.” Voor de illustraties ging Smel op zoek naar eigentijdse onderwerpen. Edgar: “Natuurlijk keren klassiekers terug als kerstbomen, kerstballen, kerstklokken en sneeuwvlokken. Maar er komen ook tafereeltjes voor waardoor je ziet dat het echt postzegels van nu zijn. De moderne bakfiets voor kindervervoer bijvoorbeeld, waarin de kerstboom ligt. De comeback van de platenspeler door de hernieuwde belangstelling voor vinyl. De glühwein met steranijs. En de uit Duitsland afkomstige lebkuchen die in ons land steeds populairder worden als kerstkoekjes. Bij elke onderwerpkeuze hanteerden we dezelfde uitgangspunten: de herkenning, het delen met elkaar, warmte en de gezelligheid.” Ook de illustratiestijl is vernieuwd, legt Carlo uit.“ We hebben ons geconcentreerd op een tweedimensionale benadering met meer aandacht voor het grote vlak dan voor de fijne lijn. Geen 3D, geen klassiek perspectief, maar door kleuren en gelaagdheid slim toe te passen is dieptewerking ontstaan. Kijk maar naar de postzegel met de Magere Brug. Door de schaats groot op de voorgrond te plaatsen en de kleur van de brug te vervagen, ontstaat vanzelf afstand. Er zit veel dynamiek in dit velletje. Zo staat de sneeuwbol schuin, want alleen door te schudden gaat het binnenin sneeuwen. Je ziet ook dat de slee iets omhoog steekt, een logische bewegingsrichting als je aan het touw trekt. De bakfiets fietst de postzegel in, de vrouw spoedt zich langs de grachtenpanden, de champagneglazen bewegen zich naar elkaar en de plaat op de draaitafel draait. Tegenover die beweging staat weer de rust van de illustraties op de postzegels met de glühwein en de eekhoorns. Zo hebben we er balans in gebracht. Een zelfde balans zit in de locatiekeuze – de ene helft van de verhaaltjes speelt zich buiten af, de andere helft binnen.” Zoals vaak in het werk van bureau Smel keren ook deze keer subtiele details in de illustraties terug. Edgar: “Zo’n arm van een platenspeler kun je op veel verschillende manieren afbeelden. Het is de kunst van het weglaten en toch herkenbaar zijn. De detaillering is een essentieel onderdeel van de illustraties. Bijvoorbeeld het nostalgische driehoekje in het singletje of de gespiegelde eekhoorns. Of kijk naar het kaneelstokje in de glühwein, met daarnaast de steranijs. Diep in het glas zie je zelfs het schilletje van de citroen ronddrijven. De vorm van de steranijs keert uitvergroot terug in de achtergrond. Nauwelijks zichtbaar, maar het is er wel. Diezelfde techniek hebben we toegepast voor de molens op de achterkant van het velletje.” Carlo noemt het “een uitdaging om een balans te vinden tussen wat iedereen mooi vindt en wat wij een goed en cool design vinden. Wat wij maken heeft vaak toch wel een eigenwijs karakter. Het was ook een uitdaging om bijvoorbeeld een onesthetisch onderwerp als een lebkuchen toch zijn eigen esthetiek te geven. Met alle details die daarvoor nodig zijn. Alle postzegels zijn ontworpen als miniverhaaltjes op minischaal, maar ik durf te wedden dat het ontwerp zijn kracht behoudt als je het opblaast naar posterformaat.” Over de ontwerpers Het postzegelvel Decemberzegels 2016 is ontworpen door Edgar Smaling en Carlo Elias, oprichters van het bureau Smel. Beide ontwerpers studeerden tussen 1993 en 1997 aan de Akademie voor Kunst en Vormgeving St. Joost in Breda. Smel, dat in 2001 werd opgericht, bestaat uit een energiek team van toegewijde, multidisciplinaire creatieven, werkzaam voor klanten uit de overheid, mode, design, kunst, fotografie en architectuur. Zij ontwerpen strategische bedrijfsidentiteiten, magazines, boeken, huisstijlen en websites. Daarbij streven ze naar luchtige vormconcepten die kwaliteit en verbeeldingskracht ragfijn verbinden. Smel was eerder verantwoordelijk voor het ontwerp van de Zomerpostzegels in 2009, de postzegels ter gelegenheid van 125 jaar Carré in 2012 en de Decemberzegels 2014.
 

Meer uit dit thema

Meer producten >

Meer producten

Soortgelijke producten >