Collect

Club

Niet ingelogd
Uw winkelwagen is leeg

Dag van de postzegel 2016

Artikelnummer: 361261
De Dag van de Postzegel is een jaarlijks terugkerend internationaal evenement dat dit jaar wordt gevierd op 14 oktober met ruilbeurzen, tentoonstellingen en andere bijzondere bijeenkomsten. PostNL besteedt dit jaar aandacht aan het evenement met de uitgifte van het postzegelvel Dag van de Postzegel 2016, geïnspireerd op de Jubileumzegels 1913. Het nieuwe velletje telt tien postzegels met het tarief Nederland 1. Ook brengt PostNL een postzegelmapje en een prestigeboekje uit. Het prestigeboekje is het achtste uit de serie over de geschiedenis van de postzegels in Nederland.

€ 7,80

Dit product is op voorraad

Technische specificaties

NL  |  ENG  |  DE
Zegelformaat 30 x 40 mm
Papier normaal met fosforopdruk
Gomming synthetisch
Druktechniek offset
Oplage 82.000 velletjes
Drukkerij Cartor Security Printing, Frankrijk
Drukkleuren postzegel geel, magenta, cyaan en zwart

Over het ontwerp

NL  |  ENG  |  DE
Het postzegelvel Dag van de Postzegel 2016 is gewijd aan de Jubileumzegels 1913. Op de postzegels heeft ontwerper Ingmar Birza de vier portretten van Karel de Bazel samengevoegd, gevat in getrapte kaders die zijn afgeleid van de decoratieve omlijstingen van de oorspronkelijke Jubileumzegels 1913. Ook de gekozen kleuren karmijnrood, roodoranje, wijnrood en violet voor de vier portretten zijn dezelfde als op vier van de Jubileumzegels 1913. De maatvoering van de typografie, de kaders op de postzegels en de lijnen op de velranden van het velletje Dag van de Postzegel 2016 is door ontwerper Ingmar Birza gebaseerd op de breedte van de moderne sorteerhaak (0,7 mm). Het lettertype op postzegels en velrand is de ITC Blair, een schreefloos font van Jim Spiece uit 1997, een verdere ontwikkeling van de Blair van Inland Type Foundry uit het begin van de twintigste eeuw. Dit panoramische lettertype, zowel de historische als de moderne versie, is alleen in kapitalen verkrijgbaar.

Over de ontwerper

NL  |  ENG  |  DE

Het postzegelvel voor de Dag van de Postzegel besteedt dit jaar opnieuw aandacht aan de geschiedenis van de postzegels in Nederland – dit keer aan de Jubileumzegels 1913. Deze postzegels werden in 1913 uitgegeven ter gelegenheid van het eeuwfeest van de herstelde onafhankelijkheid van Nederland in 1813 na de Franse tijd. Veel filatelisten en kunsthistorici beschouwen de Jubileumzegels 1913, ontworpen door kunstenaar en architect Karel de Bazel, als de start van de bijzondere vormgevingstraditie van PostNL.

Strakke ordening
“De Jubileumzegels 1913 zijn inderdaad heel bijzonder”, zegt Ingmar Birza, ontwerper van het postzegelvel voor de Dag van de Postzegel 2016. “En niet alleen vanwege hun opvallende langwerpige vorm. Het zijn de eerste postzegels die bewust werden ontworpen volgens een geometrie en niet een ornamentiek naar de natuur. Er is een strakke ordening van de diverse elementen toegepast. In het geometrische ontwerp van de Jubileumzegels 1913 zie je duidelijk de achtergrond van De Bazel als architect terug, met de gespiegelde leeuwen, de getrapte kaders, het bedachte lijnenspel, het bouwwerk van allerlei verschillende elementen – van appeltjes van oranje tot kruisjes, schakels en driehoeken. Ook uit de ontstaansgeschiedenis blijkt welke moeite Karel de Bazel heeft genomen om er iets bijzonders van te maken. ”

Op het eerste gezicht zijn de Jubileumzegels 2013 – los van de portretten – gelijk, Maar bij nadere bestudering blijkt dat De Bazel in de detaillering aan elke postzegel een eigen draai heeft gegeven, met subtiele verschillen in onder meer de typografie en de versieringen in de omlijsting.

Scherpe rasters
“Die verschillen zijn bij de nieuwe postzegels weggevallen”, aldus Ingmar Birza, “omdat we ons op de portretten hebben geconcentreerd. We kregen de vrijheid om ons gang te gaan en uiteraard hebben we allerlei mogelijkheden uitgeprobeerd. Inzoomen op details, één of meer portretten, wel of niet aflopend, groot of klein. Uiteindelijk besloten we dat de essentie toch de combinatie van de drie koningen en die ene koningin is – de terugkeer van de Oranjes in Nederland in 1813 was ten slotte de aanleiding van de emissie van 1913 – en die laten we dan ook allemaal terugkeren. De portretten zelf zijn inclusief de rasters erachter één-op-één van de originele postzegels overgenomen. Hooguit is een vlekje weggepoetst als dat in een zegel zat.”

Getrapte kaders
Voor de door De Bazel gebruikte portretomlijstingen koos Ingmar een andere aanpak. “We wilden met respect voor het bronmateriaal er een eigen invulling aan geven. Het zijn toch postzegels van nu. Daarom zijn we gaan zoeken naar de essentie van de grafische omlijsting en dat zijn toch wel de getrapte kaders rondom ieder portret. Ook daarin zie je de achtergrond van De Bazel als architect weer terug. De trapgeveltjes komen op het nieuwe postzegelvelletje op verschillende plekken voor: bij de begrenzingen van ieder van de vier portretten, bij de lijnen rondom de vier portretten en op de velranden. De dikte van de lijnen is in alle gevallen 0,25 mm, dat geldt ook voor de waardeaanduiding 1 en voor de typografie. Deze is afgeleid van de dikte van de sorteerhaak. De sorteerhaak komt op alle hedendaagse Nederlandse postzegels voor. Juist door de beeldtaal hiervan als uitgangspunt te nemen voor de getrapte kaders, verbind je de stijl van De Bazel met het heden.”

Verwante kleuren
Door zijn aanpak is Ingmar Birza erin geslaagd van vier aparte portretten een groepsportret te maken, versterkt door de keuze van verwante tinten uit het kleurengamma van de oorspronkelijke postzegels. Ingmar: “Op die manier is het totaalbeeld ontstaan waarnaar we op zoek waren. Combinaties van sterk afwijkende tinten uit de serie, zoals blauw, groen en geel, bleken niet te werken. Ook de typografie is een hommage aan De Bazel. Hij gebruikte verschillende soorten letters, zowel met schreef als zonder. Het schreefloze font Blair op de nieuwe postzegels lijkt het meest op de breed lopende letter die De Bazel in positief gebruikte op twee van zijn jubileumzegels. Op die twee postzegels heeft hij ook letterlijk zijn stempel gedrukt, namelijk met een miniatuurmonogram waarin de letters DB zijn verwerkt. Ik kon de verleiding niet weerstaan om dat nu ook te doen, maar dan op de velrand. Gezien de initialen van ons bureau hoefde ik alleen maar het monogram te spiegelen.”

Over de ontwerper
Ingmar Birza vormt samen met zijn vrouw Carla Birza het ontwerp- en communicatiebureau Birza Design in Deventer. Ingmar studeerde van 1991 tot 1995 grafische vormgeving aan de Kunstacademie Den Bosch. Na een korte periode bij bureaus in Breda en Amsterdam werkte hij samen met zijn vader Be J. Birza in diens studio in Deventer. Sinds 2005 zet hij het bureau samen met zijn vrouw Carla voort, waarbij ontwerpopdrachten worden uitgevoerd voor uiteenlopende klanten. Voor PostNL voert Birza Design al sinds 1998 diverse aan postzegels verwante opdrachten uit, waaronder prestigeboekjes, enveloppen, stempels en beursvelletjes. In 2003 ontwierp Ingmar de postzegels Het Nederlandse Wad, op basis van een concept dat de eerste prijs had gewonnen in een ontwerpwedstrijd voor het Nederlands publiek. Ingmar was verder verantwoordelijk voor het ontwerp van de postzegels voor 10 x Oranje op het WK Voetbal 2014, de Europazegels 2013 (Nederlandse postauto's), het nieuwe kader (frame) voor de Persoonlijke Postzegels in 2013 en de Dag van de Postzegel 2012, 2013, 2014 en 2015. In 2016 was Birza Design ook verantwoordelijk voor de serie Mooi Nederland over vissersplaatsen. Met Uitgeverij DAVO maakte hij vele Jaarboeken Nederlandse Postzegels en sterk uiteenlopende filatelistische uitgaven.

 

Meer uit dit thema

Meer producten >

Meer producten

Soortgelijke producten >