Collect

Club

Niet ingelogd
Uw winkelwagen is leeg

Decemberzegels 2017

Artikelnummer: 371561
Elk jaar brengt PostNL nieuwe Decemberzegels uit waarmee consumenten en bedrijven elkaar tegen een voordelig tarief kerst- en nieuwjaarskaarten kunnen sturen. Het speciale decembertarief van € 0,73 per postzegel is geldig van 20 november 2017 tot en met 6 januari 2018.

€ 14,60

U kunt dit product nu alvast bestellen.

Bestel alvast: verschijnt 21 november 2017.

Technische specificaties

NL  |  ENG  |  DE
Zegelformaat 26,5 x 29 mm
Papier normaal met rode fosforopdruk
Gomming zelfklevend
Druktechniek diepdruk
Oplage 4.700.000
Drukkerij Walsall Security Printers, Wolverhampton, Verenigd Koninkrijk
Drukkleuren postzegel cyaan, rood, geel en zwart

Over het ontwerp

NL

De tien verschillende ontwerpen voor de Decemberzegels 2017 zijn gemaakt door tien jonge, talentvolle ontwerpers, fotografen en illustratoren. Hiervoor werkte PostNL samen met de stichting MOAM van Martijn Nekoui. Voor hun ontwerp lieten de kunstenaars zich inspireren door het persoonlijke kerstverhaal van bekende Nederlanders uit de televisie- en showwereld. De tien afbeeldingen zijn met verschillende technieken gemaakt, van illustraties en fotocomposities tot lijn- en 3D-tekeningen. Links op elke Decemberzegel staat in onderkast december, ’17 en Nederland. Voor de typografie is gebruikgemaakt van het lettertype Scala Sans (1993, Martin Majoor). Op de velrand staat bij de Decemberzegel de naam van de bekende Nederlander die als inspiratiebron heeft gediend. 


De tien Decemberzegels zijn ontstaan door de koppeling van de volgende duo’s:

  • profielportret George Michael (ontwerp illustrator Jesse Strikwerda, kerstverhaal presentator Tim Hofman)
  • dwarrelend snoer met kerstverlichting (ontwerp illustratrice Sella Molenaar, kerstverhaal presentatrice Wendy van Dijk)
  • kaarsvlam met stralenkrans (ontwerp grafisch ontwerpster Jessica Nielsen, kerstverhaal cabaretière Tineke Schouten)
  • vrouw met sterren (ontwerp industrieel ontwerpster Loutje Hoekstra, kerstverhaal actrice en presentatrice Lieke van Lexmond)
  • vork met muzieknoten (ontwerp fotografen Adrian & Gidi, kerstverhaal zangeres Ruth Jacott)
  • kerstklokje met vogels (ontwerp grafisch ontwerpster Nouchka Huijg, kerstverhaal presentatrice Anita Witzier)
  • levende kalkoen (ontwerp illustratrice Lieke van der Vorst, kerstverhaal presentatrice Loretta Schrijver)
  • abstracte piramidevormige kerstboom met handen en accordeon (ontwerp fotografe Anne Claire de Brij, kerstverhaal zanger René Froger en presentatrice Natasja Froger) 
  • champagneglazen met winters schilderij (ontwerp illustratrice Emilie van Spronsen, kerstverhaal presentatrice Irene Moors)
  • kersttaart met sterren (ontwerp grafisch ontwerper Arjen Roos, kerstverhaal culinair publiciste Janny van der Heijden).

Over de ontwerper

NL

De tien verschillende ontwerpen voor de Decemberzegels 2017 zijn gemaakt door tien jonge, talentvolle ontwerpers, fotografen en illustratoren. Hiervoor werkte PostNL samen met de stichting MOAM van Martijn Nekoui. Voor hun ontwerp lieten de kunstenaars zich inspireren door het persoonlijke kerstverhaal van bekende Nederlanders uit de televisie- en showwereld. De tien afbeeldingen zijn met verschillende technieken gemaakt, van illustraties en fotocomposities tot lijn- en 3D-tekeningen. Links op elke Decemberzegel staat in onderkast december, ’17 en Nederland. Voor de typografie is gebruikgemaakt van het lettertype Scala Sans (1993, Martin Majoor). Op de velrand staat bij de Decemberzegel de naam van de bekende Nederlander die als inspiratiebron heeft gediend. 

De Decemberzegels zijn dit jaar gemaakt door tien jonge, talentvolle kunstenaars, geselecteerd door MOAM, een stichting die jong creatief talent een podium biedt. Dankzij MOAM, een initiatief van Martijn Nekoui, kunnen kunstenaars hun kennis verbreden en talent ontwikkelen door intensieve contacten met iconische namen uit de creatieve sector. Nekoui: “Voor PostNL hebben we het concept bedacht om bekende namen uit de Nederlandse showbizz- en tv-wereld te koppelen aan jonge, supergetalenteerde maar onbekende kunstenaars. Zo is er een maatschappelijke laag aan toegevoegd. Want hoe getalenteerd je ook bent, in deze tijd is het niet gemakkelijk om een droombaan of droomopdracht te krijgen. MOAM helpt daarbij, als curator en als matchmaker. In deze case zijn BN’ers gekoppeld aan jonge kunstenaars om zo verrassende en innovatieve resultaten te bereiken. Kijk naar de Decemberzegels en je ziet hoe prachtig dat is gelukt.”

Allemaal prachtig
MOAM heeft een uitgebreid netwerk van grote pioniers, met een enorme staat van dienst, die hun kennis en ervaring kunnen en willen overdragen. Nekoui: “Ook weten we precies wat de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van kunst en cultuur zijn. Het maakt ons niet uit binnen welke disciplines zich dat afspeelt. Fotografie, grafisch werk, 3D – ik vind het allemaal fantastisch wat er gebeurt. Op dit soort projecten zit altijd spanning en daarom komt er altijd iets bijzonders uit. MOAM heeft in de afgelopen jaren een groot gevolg opgebouwd. En we zijn onafhankelijk. Dat is het geheim van ons succes.”

Carte blanche
In alle MOAM-projecten wil Nekoui van opdrachtgevers carte blanche krijgen, zowel om het concept te bedenken en te ontwikkelen als om het uit te voeren. “Dus ook voor de Decemberzegels. PostNL heeft het echt volledig uit handen gegeven, dat was heel tof. Het moest met kerst te maken hebben en kleurrijk zijn. Verder kregen we alle vrijheid. Uiteraard is PostNL nauw bij de selectie betrokken geweest. Alle kunstenaars maakten twee of drie voorstellen en met z’n allen hebben we de definitieve keuze uitgemaakt.”

Gunfactor
Het enthousiasme van de uitgenodigde BN’ers om mee te doen was net zo groot als dat van de geselecteerde kunstenaars. Nekoui: “MOAM heeft een grote gunfactor. Ook grote namen zijn ooit met niets begonnen. En dat weten ze allemaal nog heel goed. De bereidheid om jonge talenten te helpen is enorm. Op het vel Decemberzegels zie je alleen de naam van de BN’ers en een citaat uit hun verhaal, maar niet hun portret. Want het gaat om de kunstenaars. Beter gezegd: om hun werk, hun talent, wat ze kunnen.”

Emoties, herinneringen en anekdotes
Bij het samenstellen van de selectie streefde Nekoui naar ‘een kakelbont gezelschap’, van enerzijds jonge talenten die verschillende disciplines vertegenwoordigen, en anderzijds klinkende namen van A-sterren die ook allemaal iets persoonlijks hebben met post. “Die twee hebben we samengebracht. Elke kunstenaar is op bezoek geweest bij zijn of haar BN’er. Vaak thuis of anders op het werk. Daar hebben ze bij de koffie of de borrel hun persoonlijke kerstverhaal verteld, als inspiratie voor het ontwerp voor iedere postzegel. In deze ontmoetingen zijn mooie persoonlijke verhalen naar bovengekomen. Met echte emoties, herinneringen en anekdotes. Er zit niets bedachts bij, het is heel spontaan geweest.”

Curatorschap
In de scheppende fase werden alle kunstenaars individueel intensief begeleid. Nekoui: “Wat ik al zei: MOAM is curator – het creatieve komt van de kunstenaars. Curator zijn is het allerleukste wat er is. Mensen stimuleren om iets bijzonders te maken en dan keuzes maken. Dit hele project is grondig voorbereid. Daardoor viel alles perfect op zijn plek. Het bepalen van de volgorde op het definitieve postzegelvel ging daardoor vanzelf. Wil je weten hoe lang dat duurde? Dertien seconden. Moeilijker was het niet.”

Samenwerking met PostNL
Een van de hoogtepunten van het postzegelproject voor Nekoui was om te zien hoe de Decemberzegels werden geproduceerd. “Het bezoek aan de drukkerij was de bekroning van een fijne en leerzame samenwerking met PostNL. Wat denk je dat je voelt als je op een enorme drukpers al die honderdduizenden vellen op hoge snelheid voorbij ziet razen? Ik was enorm trots. Net zo trots zal ik zijn als straks het werk van tien nu nog onbekende kunstenaars in miljoenvoud op enveloppen en kaarten wordt geplakt.”

 

Meer uit dit thema

Meer producten >

Meer producten

Soortgelijke producten >