Collect

Club

Niet ingelogd
Uw winkelwagen is leeg

Viktor & Rolf

Artikelnummer: 371162
Dit vel met tien postzegels is uitgegeven ter gelegenheid van het 25-jarig jubileum van de bekende Nederlandse modeontwerpers Viktor&Rolf. Op het postzegelvel Viktor&Rolf staan schetsen die de creatieve basis vormden voor de verschillende collecties van de afgelopen jaren.

€ 7,80

Dit product is op voorraad

Technische specificaties

NL  |  ENG  |  DE
Zegelformaat 36 x 25 mm
Papier normaal met fosforopdruk
Gomming synthetisch
Druktechniek offset
Oplage 130.000 vellen
Drukkerij Joh. Enschedé Security Print, Haarlem
Drukkleuren postzegel geel, magenta, cyaan en zwart

Over het ontwerp

NL  |  ENG  |  DE

Op het postzegelvel Viktor&Rolf staan allerlei schetsen en doodles die de modeontwerpers gebruiken als middel om hun creativiteit te uiten. De twee werken aan dezelfde tafel en hun ideeën ondersteunen zij door voortdurend te tekenen. Het gebruik van schetsen maakt een essentieel deel uit van hun werk, omdat zij geloven dat ze alleen kunnen maken wat ze kunnen tekenen. Op de kleurrijke postzegels zijn schetsen te zien van trouw- en avondjurken en schoenen, gecombineerd met gezichten, ogen, een strik, een logo en een bloem. Verstrooide zwarte stippen en krullen zorgen voor verbinding tussen de tekeningen. De stippen lopen door over de velrand, net zoals de twee modeschetsen links- en rechtsonder op het vel.

Over de ontwerper

NL  |  ENG  |  DE

Viktor&Rolf zijn eigenlijk altijd druk bezig. Tijd voor publiciteit hebben ze eigenlijk niet en interviews geven ze maar sporadisch. Voor deze bijzondere postzegels maakten ze graag een uitzondering.

Hechten jullie veel belang aan het 25-jarig jubileum?

Viktor&Rolf: “Ach, hoe ouder je wordt, hoe minder een verjaardag ertoe doet, toch?”

Hoe heeft jullie samenwerking zich de afgelopen 25 jaar ontwikkeld?

Viktor&Rolf: “We werken nog steeds op dezelfde manier als op dag één: als in een pingpongspel. Ons werk is daar de uitkomst van. We vinden zelf dat we steeds beter zijn gaan pingpongen. J”

Hoe omschrijven jullie zelf jullie werk?

Viktor&Rolf: “Strak barok.”

Wat gaat er de komende 25 jaar gebeuren?

Viktor&Rolf: “Geen idee, en dat is een steeds minder angstaanjagende gedachte.“ 

Hoe vieren jullie het jubileum?

Viktor&Rolf: “Er komt een boek uit over ons werk. Grappig genoeg was niet eens bedacht dat het een jubileumboek zou worden. Het kwam gewoon zo uit. Verder zijn we, naast couture, bezig met verschillende nieuwe collecties trouwjurken en avondjurken.”

Wat is jullie werkwijze?

Viktor&Rolf: “We doen zo'n beetje alles samen. Dus ook de schetsen gaan van de een naar de ander. We tekenen eigenlijk voortdurend. En dan ook nog eens óp en mét alles dat maar binnen handbereik ligt. Dat levert soms absurde resultaten op. We zijn steeds meer gaan vertrouwen op onze intuïtie. De beste ideeën ontstaan als je in een toestand van relatieve ontspanning, haast verveling verkeert. Als je niet te hard nadenkt. Tekenen, of zeg maar doodlen, is een middel om die mentale ontspanning te veroorzaken. Op de postzegels hebben we een mix van deze doodles gezet.”

Waarom hebben jullie juist deze schetsen gekozen?

Viktor&Rolf: “We hebben gekozen voor tekeningetjes met een lekker los karakter, echte doodles. We wilden dat het er spontaan, sprankelend en een beetje rommelig uit zou zien om het gevoel van een werkvelletje te benadrukken. Een postzegel is een serieus ding en dat wilden we een beetje ontkrachten. Daarom hebben we ook de inktvlekken gebruikt. Zo zien onze schetsvellen er nu eenmaal uit, niet te serieus.”

Is de volgorde van de schetsen op het postzegelvel willekeurig?

Viktor&Rolf: “De plaatsing is zo gekozen dat iedere zegel afzonderlijk een eigen beeld heeft, maar dat het geheel er ook als een rommelige organische eenheid uitziet.”

Hoe verhoudt een postzegel zich tot mode?

Viktor&Rolf: “Een postzegel kan een neutrale drager van een beeld zijn, een beetje als een T-shirt. Maar om het resultaat te beoordelen, gelden dezelfde ontwerpwetten. Iets moet er overtuigend uitzien, het verhaal helder vertellen en een intrinsieke schoonheid hebben.”

 

Meer uit dit thema

Meer producten >

Meer producten

Soortgelijke producten >